Sommerakademie 2021

Beschreibungen der Workshops am Do/Fr

 

Workhop 1:
Ritual 2.0 – Verkörperungen des Kollektiven in der Tanz-/Bewegungstherapie
Fabian Chyle

Über den gesamten Lebenszyklus lernt und entwickelt sich der Mensch anhand von Bewegungsabläufen. Diese „Choreografien“ sind eingeschrieben, werden erlernt, weitergegeben und können als performative Akte verstanden werden, die jede Form des „Mit-Einanders“ regeln. Insofern ordnen und erzeugen diese Choreografien immer auch Prozesses der Vergemeinschaftung. In Ritual 2.0 untersuchen wir auf der Basis von embryologischen Bewegungsmustern und tanztherapeutischer Methoden, wie eingeschriebene choreografische Abläufe als gemeinschaftliche Gefäße für persönliche und kollektive Übergänge dienen können und Entwicklung oder Transformation unterstützen.

 

Workshop 2:
Into the Blue: Challenges and possibilities of dramatherapy in times of climate change
Bonnie Harnden

This workshop will present current research on awe and gratitude and demonstrate how, when harnessed, they have the capacity to heal our nervous systems, and promote health and wellness throughout our lives. They are positive emotions and emotions that provoke action. When harnessed through drama therapy, they help us mobilize into action and engagement. Through this we can move out of states of freeze and disengagement and work to address climate change and to develop sustainability inside and out. As we heal our nervous systems and our bodies, in turn, we can heal the environment.

This innovative, 2-day presentation combines lecture, video, performance, and experiential group learning. Theory and research on trauma and the nervous system are presented in order to give context to the application of the research on awe and gratitude. Our planet is suffering in many different ways and we will examine how trauma keeps in in cycles of consumption, inaction and despair and how awe and gratitude can mobilize us out of these states.

Day 1 will give an overview of the nervous system and the impact of trauma, illustrated through theatrical performance and imagery as well as the direct presentation of clinical research. The use of storytelling and physical movement will help each participant come to a personal understanding of the material while having an opportunity to process reactions and to discuss the research as a group.

Day 2 will present the research on gratitude, continuing to share the material through lecture and performance. As we navigate a changing world which fills us with grief and despair we will explore how touching deeply into gratitude and awe are the counterpoints and solutions. Together, we will assemble a toolkit of resources and activities that are available for participants to apply directly to personal and clinical practice..

 

Workshop 3:
Systemische Naturtherapie: Heilsames Verkörpern der Verbindung zwischen Mensch und Natur
Astrid Habiba Kreszmeier

Über Aufstellungsarbeit, Mythodrama und Naturerfahrung lade ich ein zu einer Forschungsreise in die Geschichte des Menschseins und ihrer Verbundenheit mit der Erde, ihren Landschaften und Elementen. Wir beginnen mit den Fragen, die sich uns hier und heute stellen, reisen durch Mythen der Schriftkultur zu frühmythischen Formen der Mündlichkeitskultur bis hin zu den vorsprachlichen und doch so reichen Formen der Mimesis: der Mimik, der Gestik, der Körper- und Lautsprache. Mit ein wenig Glück erahnen und erinnern wir dabei Bilder aus den heilen Räumen der Menschheitsgeschichte, die für unser Zusammenleben bis heute so wichtige Impulse schenken: für ein freudiges, sinnstiftendes Zusammenleben mit uns selbst, mit anderen Menschen in der von uns gemachten Welt und vor allem auch: mit der Welt der gegebenen ständig-werdenden Natur.

Anders gesagt: Diese beiden Tage stellen den Natur-Dialog-Ansatz vor und zeigen praktische Möglichkeiten, unser Selbstbild als auch Gemeinschaftsbild über die menschliche Welt hinaus auszuweiten und dem Leben und der Welt in ihrer Beseeltheit zu begegnen..

 

Workshop 4:
Trancephänomene bei Ritual & Heilung: „Trockene Hirne fallen nicht in Trance“
Ingrid Lutz

Dieser Workshop basiert auf Ergebnissen einer jahrzehntelangen Forschung, bei der Natur und Struktur des Zusammenhangs von Ritual und Heilung erforscht und für unsere „moderne“ Theatertherapie nutzbar gemacht werden sollte: Der hier vorgestellte Ansatz begreift die Entwicklung von Ritualen als eine physiologisch im Körperwissen verankerte und seit Jahrtausenden genutzte menschliche Fähigkeit, kollektive Strukturen für Übergänge bereitzustellen, die 2 Funktionen gleichzeitig erfüllen:

1. Sie geben Struktur dafür, etwas hinter sich zu lassen, eine „Form“ zu vollenden, und die Leerstelle auszuhalten, in der das Alte nicht mehr und das Neue noch nicht vorhanden ist –, sie ermöglichen, sich dem Unbekannten/Angstmachenden zu stellen und dabei nicht in der Angstreaktion zu erstarren, sondern handlungs- und lebensfähig zu bleiben. Sie schaffen so eine wesentliche Voraussetzung für (Weiter-)Entwicklung!

2. Gleichzeitig haben sie die Aufgabe, bei Krisen, Brüchen und Katastrophen für die Aufrechterhaltung der persönlichen und kollektiven Identität zu sorgen, indem sie Verbindung herstellen sowohl auf der horizontalen Ebene zum Kollektiv als auch auf der vertikalen/transpersonalen Ebene zu einem größeren Ganzen.

Wesentlich für die Wirkung von Ritualen sind offensichtlich Trancephänomene, die evolutionär im menschlichen Körper/Gehirn angelegten Fähigkeit, in einem erweiterten Bewusstseins- und Wahrnehmungszustand Zugang zu menschlichen Potentialen und inneren Selbstheilungsprozessen zu finden, die aus gutem Grund für das ‚normale‘ Bewusstsein nicht zugänglich sind. Das ‚normale‘ Bewusstsein ist durch familiäre und gesellschaftliche Prägung und Tabus beschränkt, existentielle Krisen zeichnen sich aber genau dadurch aus, dass die bisher gelernten Bewältigungsmechanismen versagen.

In diesem Workshop arbeiten wir mit sehr einfachen tranceinduzierenden Arbeitsformen, greifen auf Fähigkeiten zurück, die wir als Kinder alle zur Verfügung hatten, es braucht kein Hexenwerk oder Mystifizierungen, um in das in unseren Zellen gespeicherten Wissen um Lebens- und Entwicklungsprozesse einzutauchen und einen lebendigen Bezug zu existentiellen Themen im Spannungsfeld zwischen Geburt und Tod jenseits des alltäglichen neurotischen Geschehens in uns und um uns zu finden..

 

Workshop 5:
Ritual Actions & the Body Energy Centres
Ryszard Nieoczym

‘Ritual Actions’ has been a research project for over 30 years asking one fundamental question: is it possible to create Rituals which can heal the body, mind, spirit and soul. And by soul I mean what James Hillman articulates: soul is not a substance as in traditional theology of many religions, but a function of imagination.

Today we live in a world dominated by frenetic Urban Rhythms and as a result we have lost connections with our own body’s organic rhythms, our own sources of energy.

This workshop will introduce the group into a process of Play to awaken the body centres: the whole Body in Movement, the Head Centre: imagination visualization fantasy, the Vocal, emotional and Sex Centre.

The intermingling of energies from the centres forms a River of Energy with many layers. It is essential to recognize that all feelings are just different forms of energy: anger rage joy sorrow love hate etc.

In our play process we’ll explore, if the individual body centres can act as transformers of the energies which emanate from nature (trees, rivers, wind, rocks, fire) and further, if our human bodies can connect in some way to the Universal Energy that keeps the whole universe spinning and vibrating and transform it into a healing process for oneself with and for others. .

 

Workshop 6:
Playing with archetypes: Exploring Angel, Muse and Duende as catalysts of psychological processes in dramatherapy
Susana Pendzik

The creative process holds dimensions of wisdom and multiplicity of meanings that often lead us to unique insights. Federico Garcia Lorca speaks about three forms of artistic inspiration: Angel, Muse, and Duende. Coming from above, the Angel grants, protects, and illuminates; the Muse inspires, structures and engages the intellect, creating stylishly impressive forms. The Duende challenges and dares; it comes from below, raising up from the earth, irrupting in the artist’s body through the sole of the feet, and triggering burning emotions. Although these invisible forces are external, they pass through the artist, affecting everyone present.

This workshop seeks to reinforce the connection of the participants with their Inner Artist by exploring these archetypes in the context of dramatherapeutic practice, looking at them as potential accelerators and catalysts of psychological process. Using dramatic resonances, embodied imagery, movement, text, and ritual structures, we will create a dialogue with our Inner Artist and broaden its ways of expression in ourselves and our knowledge of its therapeutic potential in our practice..

 

Workshop 7:
Life in death / Death in life: dramatherapy in the context of death and dying
Anna Seymour

How do we live with the many ‚deaths‘, both literal and metaphorical that we experience in life? Roger Grainger, the distinguished dramatherapy scholar who died suddenly in a car crash in 2015, regarded engagement in theatre as a way of ‚being‘ that might help a person become more themselves. Working with embodied metaphor, dramatic and other texts, this workshop will use Dramatherapy methods to explore how we can ‚be‘ with death and dying both professionally and personally. It will create structures where participants can explore narratives of loss, holding and letting go and gain sustenance from the group experience..

 

Workshop 8:
Nava Rasa Sadhana
G. Venu

Navarasa sadhana (‘Sadhana’ means ‘Ritual’) is the systematic practice of the Nine Rasa-s – the nine sentiments that have been developed and practiced since more than two thousand years in India: the erotic, the comic, the pathetic, the furious, the heroic, the terrible, the odious, the marvelous and the state of tranquility. The workshop guides the participants through the experience of the Nine Rasa-s through a combination of „codified“ (or guided) embodiment and an opening of inner processes.

Having been conceived in the vedic – context, the Nava Rasa-s traditionally grew out of the temple-context, to elaborate themes of Hindu Gods and Mythology. Sri Venu G.’ s Nava rasa Ritual/Sadhana preserves the knowledge on the relationship of physicality and transpersonality and at the same time opens the practice to non-traditional performers. He codified the system of Sadhana in a way so that actors from all kind of performance genres, also from western traditions, will be able to incorporate the practice of the Nine Rasa-s into their own trainings.

The workshop offers an insight into this contemporary approach to an Indian Performance Tradition and – through Sri Venu G’s vast experience in the field of transcultural performance exchange – offers the chance of contextualising it in a global performance context.

 

Beschreibung der Vorträge am Samstag

Vortrag 1:
William Sax – Theatrale Rituale als kollektive Therapie

The borders between ritual, therapy, and drama are very fluid: ritual has therapeutic effects, therapy makes use of dramatic forms, and drama takes ritual forms.  In this paper I discuss the  dramatic/theatrical aspects of ghost exorcisms as collective rituals among the Dalits (the  former ‚untouchables‘) of Uttarakhand in the Western Himalaya and advance my theory, why ritual is often therapeutic..

 

Vortrag 2:
Annette Hornbacher – Besessenheit als Medium von Diagnose und Therapie: Tanz und Transgression auf Bali

Tänzer und Darsteller sind auf Bali (und Java) nicht Medien zur Vermittlung bestimmter menschlicher Emotionen, sondern Medien der Manifestation einer – sonst unsichtbaren – Realität der Ahnen und Geister.

Aus diesem Grund gehen Tanz und Trancebesessenheit hier oft ineinander über und diese performativen Dissoziationen werden nicht als pathologische Verhaltensweisen – oder als Abbau von persönlichem Stress- gesehen, sondern als ‚Fenster‘ durch das die Gemeinschaft in Austausch mit dem Göttlichen treten kann. Ein therapeutischer Effekt zielt nicht auf Individuen, sondern auf die ganze Gruppe..

 

Vortrag 3:
Susana Pendzik – The Invisible in Dramatherapy

This speech explores the notion of the ‘invisible’ in drama therapy, in dialogue with four interrelated bodies of knowledge: shamanism, theatre/arts, psychotherapy, and spirituality, focusing on a genuine tool of drama therapy: The Invisible..

 

Hinweis:
Einige Workshops und Vorträge werden auf englisch, andere auf deutsch gehalten–im Programm werden sie in der entsprechenden Sprache beschrieben. Für die, die wenig Englisch sprechen, stellen sich in der Regel andere Teilnehmer zum Übersetzen zur Verfügung, einfach fragen!